Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Repülőgép Lelövési Jelvény

Bakos Gábor
2020. 03. 24. 00:00:00
Repülőgép Lelövési Jelvény

   Egy kicsivel hosszabb terjedelmű bejegyzés következik. A mai napon fókuszban a Repülőgép Lelövési Jelvény. Sokszor találkozunk a darabbal, de mégis van aki még nem ismeri pontosan.

   1944. őszén a háború hullámai Magyarország területére csaptak át. Románia kiugrása nehezen tartható helyzetbe hozta a német-magyar csapatokat, hiszen a szovjetek akadály nélkül átjutva a román területeken, illetve Dél-Erdélyen hirtelen a magyar Alföldön teremtek. A német és magyar csapatok kemény harcokban, nagy áldozatok árán vonultak vissza a főváros irányába, az ország területének egyre nagyobb hányada került a megszállók kezére.

    November végére a szovjet csapatok Budapest előterében álltak, a város bekerítésének veszélye egyre inkább realitássá vált. Nyomasztó fölényüket csupán időlegesen tudták ellensúlyozni a német és magyar csapatok. A Magyar Honvédség vezetői, élükön Beregfy Károly honvédelmi miniszterrel. különféle intézkedésekkel próbálták a hadsereg harci szellemét fokozni. Rendkívül nagy számban adományozták a különféle kitüntetéseket, amelyek mellett új teljesítmény-elismerési formát is bevezettek, ez volt a „Teljesítmény-jelvény”.

    A teljesítmény-jelvények 45/60 mm méretben, ovális alakban, alumíniumból préselve készültek. A fokozatnak megfelelően bronz-, ezüst-, illetve aranyszínűre eloxálták őket. Viselésük a bal felső zubbonyzseben, vagy a köpeny bal mellén, a gombsoron kívül volt meghatározva. Az jelvény alsó részén a magyar Szent Korona szerepelt, cser-és tölgykoszorúval övezve. A korona felett az a cselekmény volt ábrázolva, amivel viselője elnyerte a kitüntetést.

    A bemutatott jelvény egy klasszikusnak mondható jól ismert formavilágú és színtartású példány. Valaha ő is sokáig a földben pihenhetett, hiszen ez remekül látszik az alapanyag oxidációján. Szerencsére ez egy viszonylag szakszerűen tisztított példány, így megmaradt az eredeti színének mintegy 90%-a. Mivel a tisztítás pontos menetét nem ismerjük (szakszerű restaurálás során nemcsak fotódokumentáció, de jegyzőkönyv is készül a folyamatról), következtetni tudunk mi történhetett.

    A felületen látunk sötétebb és világosabb foltokat is és emiatt a gyűjtő kollegákkal sokáig ment a vita, hogy egy erősen oxidált arany, vagy egy túlságosan megtisztított bronz fokozat kerülte-e hozzám. Gyakran egyébként is előfordul arra alkalmas kitüntetések esetén, hogy a felület túltisztításával, annak aranyba hajló új felületével igyekeznek megtéveszteni a vásárlókat. Én feltételezvén a jóhiszeműséget inkább csak egy túltisztított bronzként kezeltem, de vannak gyűjtőtársaim akik szerint ez mégis inkább arany lesz. Arany, vagy sem a tényen nem változtat, hogy ez egy egészen szép tartásfokú jelvény, amely bármely gyűjteményben megállja a helyét.

    Állapotából arra következtetnék, hogy annak a több mint 10 éve hazánk területén dokumentálatlanul előkerült leletegyüttesnek a része lehetett, amelyeket nemsokkal legyártásuk után hagyhattak egy nagyon nagy tételben sok másik társával együtt. (Erről a történetről majd később.)

Amennyiben pedig átfutottunk a történelmi háttéren a méretein, kialakításán nézzük, meg hogyan lehetett kiérdemelni fokozatait:

A szaklégvédelemnél:

III. fokozatát annak, akik öt,
II. fokozatát annak, akik tíz,
I.fokozatát annak, akik tizenöt ellenséges repülőgép
lelövésében, vagy leszállásra valő kényszerítésében részt vettek.

Éspedig:

a) a gépágyús félszakasznál a tüzvezető, az irányzéktömbkezelő, a 2-es, a 3-as és 4-es kezelők: a valóságos közremüködés szerint a távmérő vagy a figyelőtávmérő.
b) légvédelmi gépágyús ütegnél
aa) lőelemképzős eljárásnál a tűzvezető (lövésszaki), bemérőtiszt, a közremüködő távmérő, központi irányzó.
bb) táblázatos eljárásnál a tüzvezető, kezelőtiszthelyettes, a közremüködő távmérő, táblázatolvasó, lövegvezető, lövegirányzó.

Csak a rendeletekben lefektetett igazolás lefolytatása után adományozható.

A csapatlégvédelemnél:

III. fokozatát annak, akik egy
II. fokozatát annak, akik kettő
I.fokozatát annak, akik három ellenséges repülőgép lelövésében vagy leszállásra való kényszerítésében részt vettek.

Éspedig:

a. - A rajfegyverek irányzói, ha 3 vagy ennél kevesebb raj veszi tűz alá az ellenséges repülőgépet. Ez esetben az egység minden tagja megkapja a jelvényt.

b. - Nagyobb egységek tömegtüzénél a tüzet vezető parancsnok kapja meg.

A megosztott tartalom része egy nagyon jól összeszedett oldalról származik, itt sok egyéb mellett a további teljesítményjelvényekről is olvashattok, de fotóanyaggal egybekötve én is foglalkozni fogok a témával és mindig egy másik példány kerül majd a lencse alá.

A leírás forrásai:

Sallay G. P.: Seregszemle Fémben, Zománcban - A Magyar Királyi Honvédség és a Leventemozgalom jelvényei 1938-1945. Monarchia Kiadó Budapest 2009.

Tartalomhoz tartozó címkék: Jelvény Magyarország